keskiviikko 11. heinäkuuta 2012

Rakentaminen on alkanut!

 Perustusten teko aloittaa rakentamisen.  Tänään se siis alkoi! Aamulla veimme perustusten tekijöille viimeiset kuvat, ja illalla oli talon perustusten kehikko valmiina.  Tuntuu ihmeelliseltä nähdä talon aihio paikallaan.  Tämän minä olen suunnitellut, tälle tontille.  No, tarvittiin siinä aivan ehdottomasti arkkitehtiäkin. Ilman häntä taloa ei olisi, ei ainakaan tätä taloa. Suuret kiitokset, Kirsi Lehtonen

Tiesin jo silloin, kun yhdessä M:n ja Kirsin kanssa taloa mietimme ja ongelmapaikkoja ratkaisimme, että talosta tulee hyvä ja kaunis.  Minä olin miettinyt monenlaista ruutupaperille, ja paljon siitä on jäljellä, mutta Kirsin viisautta tarvittiin kosolti, että ei tullut toteutetuksi niitä ideoita, jotka eivät olisi toimineet.  M. mietti monet muutokset omaan tapaansa kaikessa rauhassa.  Ilman niitä minun intoutuneet ajatukseni olisivat saaneet liikaa valtaa.  Taloa suunnitellessamme oivalsin paljon siitä, mitä tarkoittaa loistava tiimi



Niin monta kertaa olin tontilla käveleskellyt ja ilmansuuntia haistellut, että tiesin tarkalleen, mihin eri huoneiden tulisi sijoittua, vaikka talon muodosta eikä koosta ollut tarkkoja ajatuksia olemassakaan. Tärkeimmältä tuntu se, että talo olisi sopusoinnussa tontin kanssa ja että tilat olisivat oikeassa suunnassa ilmansuuntiin nähden. Vähitellen alkoi kuva talosta muotoutua, kun selasimme lukuisia talokirjoja ja surffailimme tuntikausia netissä talotehtaiden sivuilla.  Mutta meidän tontille sopivaa taloa ei ollut yhdelläkään tehtaalla.  Oli alettava piirrellä omia kuvia joidenkin valmiiden pohjien päälle.  Sillä tavalla talo vähitellen sai hahmonsa minun mielessäni ja M. täydenteli ruutupaperille piirrettyä kuvaa monin tavoin.  Ne olivat mukavia iltoja, ne piirustusillat.  Kuvassa näkyy yksi toteutunut haave.  Arvaatkohan mikä?


Talon pohjoispäädyn kuvasta  näkyy talon porrastus. Taustalla kohoavat männyt, joiden suojassa vietämme aikaamme aikanaan,  Mäntymäellä.

Tässä kulki ennen polku. Etunurkassa on joskus meidän keittiömme, ja taaimmaisena on sauna. Taustalla pilkottaa muuten meidän talomme pihavalo, joka on mitä mainioin maamerkki, jos tulet meillepäin.

Ei kommentteja: